Sunday, August 15, 2010

Target Ramadhan

1. Kurangkan Tidur
          Banyak tidur menyebabkan kita malas dan jasad tidak produktif. Tubuh badan yang tidak aktif menyebabkan organ melemah. Ia juga meningkatkan risiko kematian.

2. Kurangkan Makan
           Kenyang menyebabkan badan malas dan mengantuk. Ia menghilangkan rasa takut dalam hati pada Allah. Perut yang berisi penuh boleh menyebabkan seseorang itu berat untuk taat beribadat. Orang yang terlalu kenyang tidak dapat menangkap dan merasakan kehalusan kata-kata hikmah dan nasihat. Banyak makan juga menyebabkan berlakunya banyak penyakit.

3. Kurangkan Bercakap
           Hadis, Rasulullah s.a.w.; “Tidak akan lurus iman seseorang sehingga hatinya lurus dan tidak akan lurus hatinya sehingga lidahnya lurus”
(Riwayat Imam Ahmad dari Anas r.a.) 

 Saiyidina ‘Umar r.a. berpesan; “Sesiapa banyak cakapnya akan banyaklah tergelincirnya, sesiapa yang banyak tergelincirnya akan banyaklah dosa-dosanya dan sesiapa yang banyak dosanya maka api neraka paling utama baginya”. 

         Banyak bercakap menjerumus kita ke arah amalan buruk seperti fitnah menfitnah, memburukkan orang lain, menghina, mengejek, mengumpat, dan berbohong.
             
Mencari hikmah dalam diam, mencegah sesal dalam kalam.
         

No comments:

Post a Comment