Monday, February 7, 2011

KEMM 1511

29 Januari lalu telah diadakan  KEMM1511 di UTem, Melaka bertemakan "Melayu Sepakat, Islam Berdaulat". mendalam maksudnya. Saya menyertai bersama Zaki dan Fendi. Jazakillah kepada penaja kenderaan, Puan Mawaddah Fida Farid, Kaunselor UiTm.

Bertolak seawal pagi selepas solat Suboh berjamaah di dewan solat KKP Angsana. Perjalanan dimulakan dengan bacaan doa musafir dan menaiki kenderaan oleh Sheikhul Maulana Ariff Zaki Sanuri.

Saya sebagai first driver dari UiTM ke sana. Disebabkan kedua-dua sahabat menolak untuk memandu jadi  soranglah drivernya. Sebenarnya depa dua nak tidoq ja. Saja ja bagi alasan Kaunselor tak kenai depa dua jadi tak boleh drive kereta kononya.

Perjalanan kami diisi dengan bacaan Al-mathurat dan kuliah subuh oleh Ustaz Fendi. Panjang benar kuliahnya. Antara isi kuliahnya,  beliau mengingatkan kami agar tidak lupa asal usul orang Melayu dan hingga terikut-ikut dengan budaya negatif masyarakat Barat yang jauh berbeza dengan budaya ketimuran kita.

Target perjalanan dalam dua jam. Namun kereta yang dibawa bukan Ferrari atau AHA2710 yang boleh meluncur laju di jalan raya menyebabkan perjalanan lewat 15 minit dari target. Alhamdulillah, dengan izin Allah, jam 9.00pagi kami sampai di UTem..

Tibanya disana, berlaku sedikit masalah ketika pendaftaran. Namun  ujian yang sedikit itu tidak menghancurkan harapan kami untuk bersama-sama menyertai KEMM. Tapi ada sorang tu cadang nak jaulah di Melaka time tu.

Peserta terlampau ramai menyebabkan tiada kerusi kosong. Jadi, kami memaksa diri untuk bersila atas lantai ditingkat atas dewan.

Maklumat lanjut mengenai KEMM boleh direfer dari website http://kemm1511.net/melaka/ .Kesemua pembentangan menarik dan mantap. Cuma forum pada petangnya kureng la. Tidak menarik dan kurang isi. Situasi ini menyebabkan ramai peserta tidur termasuk rakan disebelah.

Peserta di atas tidur.

Peserta di bawah pun ramai yang tidur.

Fendi terlelap. Bukan dia yang letih driving..


Terkejut dan bahagia melihat Dr Muhammad Uthman el Muhammady  menjawab soalan dari peserta. Terkejut sebab dia pun mai. Bahagia sebab dapat jumpa live. 



Forum pada petangnya kurang menarik perhatian menyebabkan kami pulang awal. Tapi dikhbarkan sesi soal jawab forum menarik.


Semoga kami mendapat pencerahan jiwa yang sebanyak-banyaknya sepanjang program ini. Moga Allah redho dengan apa yang kami lakukan dan menerimanya sebagai ibadah.

2 comments:

  1. forum sangat best...sampai lena dibuai mimpi.....

    ReplyDelete
  2. perjalanan ditemani pengurus pesantren Polan Harjo Desa Wangen Solo, mas zubair....sangat menarik...

    ReplyDelete